Geschiedenis van de Klankschaal

Geschiedenis van de Klankschaal

Shakyamuni Boeddha

De vier beschermkoningen kwamen vóór Shakyamuni Boeddha vlak nadat de Boeddha de verlichting onder de bodhiboom heeft bereikt. De vier boden, elk afzonderlijk, een schaal gemaakt van saffier, lapis lazuli of goud aan de Boeddha. De Boeddha accepteerde het aanbod en de vier schalen werden op wonderbaarlijke wijze één schaal. Dit is de zwarte schaal die typisch wordt gezien in de schoot van Shakyamuni in schilderkunst en beeldhouwkunst.

Geschiedenis van de Klankschaal

De drie oudste schalen staan in het Drepung Klooster, Tibet. Op 15 juli bezoeken veel Tibetanen de klankschalen in het Drepung-klooster en brengen offers om de klankschalen te horen.

 

Lama Lobsang Leshe kwam vóór 1959 vanuit Tibet naar Nepal. In Tibet was hij een monnik in het Drepung-klooster, de grootste gompa in Tibet.
De vijfde Dalai Lama bouwde het in Drepung, zijn eerste paleis is het Drepung-klooster, dus de klankschalen bevonden zich achter dit paleis, dat Kungar Awa werd genoemd, zijn troon, als een huis met een klankschaal.

 

Een monnik, iemand ouder dan Lama Lobsang Leshe zei: ‘Deze klankschaal kwam van India en vóór de huidige Boeddha’, het werd Sange Wasong genoemd, ‘wat de naam is voor bedelkom’.

 

Helaas beschikken we vandaag over vrij beperkte kennis met betrekking tot de oorsprong, geschiedenis en het gebruik van klankschalen in de verschillende religieuze en spirituele gebruiken van het Tibetaanse boeddhisme en sjamanisme. Sommigen zeggen dat de oorsprong van deze instrumenten teruggevoerd kan worden naar India, vóór de tijdsperk van de huidige Boeddha, toen de klankschalen werden gebruikt als healing bowls. Een deel van de esoterische leringen is verloren gegaan in de turbulente verleden tijden van het Tibetaanse volk.

 

Historisch gezien, voor de verlichte Lamas en Tibetaanse monniken, had het geluid van de klankschaal vele verschillende betekenissen. Het geluid werd opgevat als een middel om de lessen te kunnen overdragen van leraar op leerling. Door het geluid van de klankschaal kwam de leer beter aan waardoor de monniken en lama’s sneller de verlichting konden bereiken. Ook om spirituele lessen en energie over te dragen en om mee te kunnen werken. En juist als een hulpmiddel om zich bewust te worden van de Leegte.

 

Zo ondervonden door de trilling van de klank hoe elk bewustzijn werd geïnitieerd OM AH HUM: de drie-eenheid van klank, zo ook de Dharma of Sound

 

De kennis over de klankschalen wordt nog steeds bewaard in oude geschriften en in de nagedachtenis van enkele oudere Tibetaanse monniken, waaronder Lama Gangchen Rinpoche. Er wordt gezegd dat er maar drie originele klankschalen zijn die in Tibet worden bewaard. Deze originele authentieke schalen zijn in staat om geluid om te zetten voor kracht, licht, liefde, compassie, en transformatie. En voor het bekrachtigen van de overdrachten van lessen over de vier edele waarheden, leegte (hart sutra) en tijdens het klinken van de schalen kan zelfs een overdracht van Boeddha’s in energie plaatsvinden. De klanken van deze authentieke klankschalen zijn heel bijzonder en van ongelooflijke kwaliteit. Door ze te bespelen, kunnen we de leer van Boeddha verkrijgen en zelfs verlicht worden.

 

Dharma of Sound

 

Bij de Dharma of Sound leer je de authentieke leer van het werken met klankschalen in combinatie met de daarbij horende mantra’s en boeddhistische psychologie. Zonder sutra is er namelijk geen tantra.

 

Docent Tibetan Soundhealing: Peter J. Gouw – Shide Dzayan (Melody of Peace)
Tibetan Soundhealing: Rémon Konjanan – Dorje Gyaltsen ( Onverwoestbare Overwinningsvlag)
Psychologie Boeddhisme: Renske Sackman – Rinchen Tsomo (Ocean of Jewels)

 

Lama Gangchen Rinpoche over de geschiedenis van de klankschaal bij de Borobudur 2018 Retraite.

 

 

Post a Comment