Authentieke Tibetaanse Klankschalen – Deel 1

Authentieke Tibetaanse Klankschalen – Deel 1

Sommige onderzoekers hebben bijna 50 soorten antieke Himalaya-klankschalen geïdentificeerd, maar er zijn slechts zeven of acht basissoorten, elk met zijn eigen karakteristieke vorm en geluid, en misschien nog zeven minder bekende typen met subtiele variaties in vorm. Er bestaat algemene consensus onder experts over de naamgeving en classificatie van de belangrijkste schaaltypen, maar weinig overeenstemming over de classificatie van hun minder algemene varianten. Sommige klankschaal autoriteiten hebben hun eigen unieke namen aan hen toegewezen, en hoewel deze in de loop van de tijd algemeen geaccepteerd kunnen worden, is de huidige situatie dat een andere specialist dezelfde komvorm kan noemen als iets geheel anders.

 

Bekende types Tibetaanse klankschalen zijn:

  • Thadobati
  • Jambati
  • Naga
  • Mani
  • Ultabati
  • Manipuri
  • Lingam
  • Remuna

 

In deel 1 bespreken wij de Manipura, Jambati, Naga, Lingam en Mani klankschalen.

Oorspronkelijk gebruik van Klankschalen in Tibet

We weten eigenlijk heel weinig over de klankschalen van Tibet. We vinden niets over deze specifieke instrumenten in boeken die te maken hebben met de rituele muziek van Tibet. Hoewel bedelkommen worden genoemd als onderdeel van de bezittingen van de beoefenaar, wordt gezegd dat deze gemaakt zijn van ijzer of staal. offerschalen die de boeddhistische altaren sieren en vaak een aangenaam geluid hebben, zijn eveneens van een andere vorm dan de ‘zingende schalen’. Uit de vele opnames die steeds meer beschikbaar zijn gekomen met Tibetaanse boeddhistische rituele muziek, vinden we geen opgenomen verschijningen of vermeldingen van klankschalen. Bovendien vinden reizigers in de Himalaya weinig of geen antwoord op hun vragen over de oorsprong, geschiedenis of het traditionele gebruik van de schalen binnen de context van spirituele discipline. Het ondervragen van het bezoeken van lama’s of Tibetaanse volkeren verbetert deze situatie zelden.

Antieke Tibetaanse Klankschalen

Op basis van verslagen van vroege reizigers in Tibet lijkt het erop dat kloosters honderden of zelfs duizenden Tibetaanse klankschalen zouden hebben die gebruikt zouden kunnen worden in de dagelijkse praktijk en ceremonie.

 

Niet alle Tibetaans-boeddhistische scholen zouden het geluid van de klankschalen gebruiken, maar alle kloosters zouden wel een aantal klankschalen in hun bezit hebben. Antieke koperen schalen zouden ook worden gebruikt als boterlampen en in het algemeen voor huishoudelijk gebruik.

 

Er waren in het midden van de 20e eeuw 7.000 kloosters in Tibet, dus de aanvoer van schalen inclusief Tibetaanse klankschalen speciaal gemaakt voor healing was behoorlijk hoog.

Antieke klankschalen verdwijnen

Zingende schalen worden al veertig jaar geëxporteerd vanuit India en Nepal. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was de Manipuri de meest voorkomende vorm van de klankschaal. In de jaren 1990 werd Jambati een deel van deze mix. Het grootste volume aan uitgevoerde klankschalen was in het eerste decennium van deze eeuw. De grootste verkopers stuurden elk jaar honderdduizenden schalen op. Dat zal nooit meer gebeuren, de voorraad is er niet meer. De grootste Indiase exporteurs van die tijd hebben de antiekmarkt verlaten voor de eenvoudiger winsten van nieuwe klankschalen.

 

Kwaliteit Manipuri klankschalen komen simpelweg niet meer in grote hoeveelheden voor in Nepal. De meest gebruikelijke klankschaal is nu de rechtzijdige Thadobati. Ook die zijn in de loop der jaren van karakter veranderd. Extra dikke Thadobati-klankschalen, die honderden jaren oud kunnen zijn, zijn ook veel minder beschikbaar dan in het verleden.

Waarom worden oude klankschalen verkocht?

Een interessante vraag is waarom deze klankschalen worden verkocht als ze generaties lang in een familie hebben gezeten. Het korte antwoord is dat de schalen nu worden gebruikt voor alledaagse doeleinden zoals eten, koken, dragen en opslaan. Moderne alternatieven van roestvrij staal tot Tupperware zijn beter geschikt voor dit soort taken dan zwaardere en gemakkelijker te breken messing. Dorpsbewoners zijn blij geld in de hand te krijgen voor oude schalen en borden om beter modernere vervangingen aan te schaffen.

 

Vanuit Westers perspectief maken deze klankschalen deel uit van het culturele erfgoed van Nepal, in Nepal worden ze als oud en onpraktisch beschouwd (behalve door dealers die hun exportwaarde begrijpen).

 

Als het niet voor de exporthandel was, zouden veel van deze klankschalen gewoon verloren gaan, kapot gaan of naar de smeltkroes gaan vanwege hun metaalwaarde.

Manipuri / Manipura Klankschalen

Manipuri zijn de originele klankschalen. Toen klankschalen voor het eerst werden geïntroduceerd in de jaren 70 van de vorige eeuw, was dit verreweg het meest voorkomende type. In die tijd kwamen de meeste zingende schalen uit Tibet op de rug van vluchtelingen. Vanwege hun metaalgehalte werden ze gemakkelijk verkocht aan kopers in India en Nepal. De naam Manipuri is echter afkomstig uit een staat in Noordoost-India. Dit is mogelijk te wijten aan het feit dat die staat een centrum van productie is voor koperen voorwerpen.

 

Er zijn veel substijlen van Manipuri-schalen. Ongetwijfeld zijn er de afgelopen tien eeuwen miljoenen gemaakt en het is gemakkelijk om je voor te stellen dat verschillende makers enigszins verschillende technieken gebruiken. Schalen van Manipuri kunnen behoorlijk oud en versleten zijn. Ze werden zo uitgebreid gebruikt dat dikke, uitvoerig geëtste kommen uiteindelijk dunne, gladde kommen zonder markeringen werden. Het is niet ongebruikelijk om een ​​versleten kom te zien met minder dan de helft van de dikte van een goed bewaard gebleven versie van dezelfde (sub)stijl. Veel meer dan de schalen van Thadobati, werden Manipuri gemaakt met vele hamermarkeringen.

 

Manipuri klankschalen werden gemaakt in verschillende aantal maten. Er zijn zelfs kleine schalen van 7,5 cm. Vanwege hun bereik van maten, en ook de dikte, heeft Manipuri een zeer breed bereik van primaire tonen, van het lagere tweede octaaf tot de top van de 5e. De zeer versleten schalen van Manipuri kunnen een voortreffelijk geluid hebben. De vorm van Manipuri-kommen geeft hen een timbre dat goed mengt met een Jambati schaal.

Jambati Klankschalen

Jambati Klankschalen zijn de grootste en zwaarste van de klankschaalfamilie en misschien wel de mooiste. Deze prachtige klankschalen worden gekenmerkt door vrij hoge en sierlijk gebogen wanden, een kleine platte bodem en meestal een royale driehoekige naar binnen gerichte lip die vlak of gegroefd kan zijn. De decoratie is minimaal en meestal beperkt tot enkele eenvoudige ingesneden lijnen die een band of kraag vormen dicht bij de buitenrand en verschillende ingesneden cirkels die uit het midden van het bassin uitsteken.

 

Deze met de hand geslagen schalen hebben bijna altijd aantrekkelijke hamermarkeringen die voortkomen uit het smeedproces. Ze zijn vooral zichtbaar aan de buitenkant van de schaal, waar ze subtiel het licht reflecteren. Klankschalen van hoge kwaliteit hebben meestal kleinere hamersporen en soms een ingesneden (niet gestippelde) inscriptie in de vorm van een mantra, naam of toewijding.

 

Er zijn 3 of 4 hoogopgeleide vakmensen aan het werk om een ​​enkele Jambati-schaal te maken en heel veel waardevol metaal. Het in gebruik nemen van een dergelijke schaal zou een grote kostenpost zijn geweest voor de oorspronkelijke eigenaar van de Himalaya.

 

De meeste van de oude Jambati-schalen vandaag dateren vermoedelijk uit de 17e tot 19e eeuw. Velen zijn te vinden in een uitstekende staat van bewaring voor hun leeftijd … bewijs dat ze goed verzorgd zijn, of ceremonieel, ritueel of muzikaal gebruikt. Grotere klankschalen kunnen ook tijdens hun leven worden gebruikt voor opslag zoals graan.

 

Jambati klankschalen zijn in staat om prachtige lage tonen te produceren met een lang verloop. Fundamentele noten variëren meestal van het 2e tot het 4e octaaf wanneer ze met klopper worden aangeslagen. Veel schalen hebben complexe veelvoudige boventonen. Sommige fundamentele opmerkingen, zoals F en G, terwijl andere zoals A en D zijn haast niet te vinden.

 

Een Jambati met gemiddeld gewicht kan in de hand worden gehouden maar de grotere schalen zijn te zwaar en moeten op een mat of kussen worden geplaatst. Veel Jambati-schalen zijn in staat levendige geometrische patronen en spectaculaire fonteinen te produceren wanneer ze worden bespeeld en gevuld zijn met water. Dit geldt in het bijzonder voor grote kommen met een lage octaafnoot. Jambati-schalen worden vaak gebruikt in verschillende helende therapieën, waaronder chakra-balanceringen.

Lingam Klankschalen

Lingam Klankschalen zijn zonder meer één van de zeldzaamste van alle Himalaya klankschalen. Ze behoren ook tot de oudste, waarvan sommige dateren uit ten minste de 16e eeuw. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk gemaakt voor ritueel en ceremonieel gebruik en hebben een verbazingwekkend zuiver geluid. Vernoemd naar het mannelijke principe, zijn ze gemakkelijk te herkennen aan een kegelvormig uitsteeksel: de lingam, in het midden van de klankschaal. Daarnaast hebben de Lingam Klankschalen een inkeping wat lijkt op een navel aan de onderkant. De Lingang klankschalen zijn er in allerlei vormen en maten.

 

De meest voorkomende lingam-kommen zijn Manipuri-stijl klankschalen. Extra dikke oude Thadobati-schalen komen ook met lingams. Zeldzame grote oude lingam-schallen kunnen in een duidelijke afgeronde stijl komen, die doet denken aan een Jambati, of de lingham-functie kan worden verwerkt in andere klankschaal stijlen, vooral Manipuri en Jambati.

 

Vanwege het feit dat ze zo zeldzaam en duur zijn, is er een recente plaag van nep Thadobati en speciale lingam-schalen op de markt. Neppe lingams zijn vaak nieuwe schalen, die eruit zien als oude klankschalen. Soms zijn er ook oude klankschalen waarvan de lingam later is toegevoegd. Een echte oude lingam heeft een consistent metaal aan de onderkant van de schaal omdat de makers ervoor zorgden dat er extra materiaal was om een ​​sterke lingam te maken. Een moderne schaal en vooral een herwerkte oude schaal zal dunner metaal hebben en vaak verkleuren. Sommige herwerkte oude lingam klankschalen hebben een klodder metaal toegevoegd voor het hameren.

Pedestal / Naga Klankschalen

Pedestal of “Sokkel” klankschalen staan soms bekend als Naga klankschalen. Naga klankschalen zijn gesmeed uit twee delen … de kom zelf, en een ronde metalen band, of voetstuk, waarop de kom veilig en permanent is gemonteerd. De kom heeft een afgeronde bodem en zou niet rechtop staan ​​zonder de steun van zijn voetstuk. Naga-kommen zijn vrij bolvormig, waarbij het middelpunt een grotere omtrek heeft dan de rand. Versiering is traditioneel beperkt tot een paar fijn ingesneden lijnen net onder de buitenrand en af ​​en toe een kleine cirkel in het midden van de schaal. De lip is normaal gesproken vlak maar kan gegroefd worden bij dikkere en zwaardere schalen.

 

Er is weinig bekend over de ouderdom en oorsprong van deze ongebruikelijke klankschalen buiten het feit dat ze een unieke vorm hebben en nu relatief zeldzaam zijn. De meeste Naga schalen zijn over het algemeen in goede staat. Dit geeft aan dat ze goed verzorgd zijn en suggereert dat ze misschien een muzikaal, ceremonieel of heilig doel hebben gediend … mogelijk als offerschalen. Deze opvatting wordt ondersteund door het grote aandeel Naga-sokkels (ongeveer 25%) met inscripties of toewijzingen met stippel (nooit gegraveerd) op de buitenkant. Soms beginnen en eindigen deze inscripties met een fijne puntige tekening van een dier, een vis of een pauw bijvoorbeeld, of soms een lotus. Geïllustreerde inscripties voegen zowel interesse als waarde toe aan de schaal.

 

Naga-kommen kunnen aangeslagen worden of aangedraaid. Ze zijn extreem responsief en gemakkelijk te spelen. Net als de Mani-schaal produceert hun zelfversterkende vorm een ​​onverwacht hard en helder geluid wanneer ze rond de rand wordt afgespeeld. Antieke Naga-schalen zijn erg populair bij klanktherapeuten en helers, omdat ze door het voetstuk kunnen worden vastgegrepen en tijdens behandelingen onder elk mogelijk hoek of afstand boven, rond of onder een cliënt gehouden kan worden. Feng Shui beoefenaars gebruiken ze ook voor het energetisch ruimen van de ruimte.

 

Naga klankschalen zijn over het algemeen aan de dunnere kant, hoewel sommige oudere behoorlijk dik kunnen zijn. Maten variëren van 10 tot de 25 cm.

Mani Klankschalen

Mani klankschalen hebben een sterke fysieke aanwezigheid, een krachtige stem en een geheel eigen persoonlijkheid. Ze onderscheiden zich door hun unieke geluid en ongewone conische vorm die nauwelijks van de ene schaal naar de andere verschilt. Mani zijn zeer zware schalen met platte bodem en conische wanden die naar de rand toe smaller worden. Hun lippen zijn breed en naar binnen gericht en hun bolvormige buiken hebben een omtrek die meestal groter is dan hun basis of rand. Mani klankschalen dateren uit de 16e tot de 18e eeuw en zijn zeer zeldzaam en steeds moeilijker te vinden.

 

Decoratieve markeringen zijn beperkt tot een gegroefde lip, enkele kleine cirkels aan de binnenkant, enkele banen met ingesneden lijnen net onder de buitenrand en af ​​en toe rond het midden van de buik. De zijdes zijn van binnen en van buiten glad.

 

 

Mani-schalen produceren een zeer onderscheidend geluid. Hun ongewone en zelfversterkende vorm resulteert in een krachtige en doordringende repetitieve oscillatie of sinusgolf. De meeste kommen zijn extreem responsief en gemakkelijk te spelen, maar sommige kunnen een beetje temperamentvol en langzaam aan de gang zijn. Alle Mani reageren goed als ze rond de rand worden gespeeld met een hardhouten ringer. Sommige mensen spelen ze graag in paren vanwege hun unieke harmonische en meeslepende kwaliteiten.

 

Mani-schalen worden vergeleken met een olifantsvoet en een bedelkom (mogelijk omdat gegooide munten door de lip binnenin gevangen worden en waarschijnlijk niet stuiteren). Het is echter moeilijk voor te stellen dat deze schalen een ander doel hebben dan om te zingen. Hun onderscheidend geluid en unieke uiterlijk contrasteren mooi met andere klankschaal vormen en voegen interesse en variatie toe aan elke verzameling.

In de volgende aflevering van…

In deel 2 gaan wij het verder hebben over de andere types antieke Tibetaanse Klankschalen. Namelijk de Ultabati, Remuna en de Thadobati.

Welke klankschaal spreekt jou het meeste aan? Of misschien heb jij wel één van deze bijzondere en oude Tibetaanse Klankschalen en wil je graag je ervaringen delen, dat kan! Laat een bericht achter in de comment sectie. Tot bij deel 2!

Post a Comment